این نوع موسیقی ریشه در سنت قومی ملتها و تمدنها با فرهنگ های متغیر شده و یا پیشرفته شده دارد. در محور این موسیقی نکاتی چند مانند تداوم اجرای آن برای شنونده همراه با ایجاد جو و فضای تأثیر کننده و حاکم بر شنونده در محدوده قوانین و قواعد تئوریک مدون و ارائه توسط موسیقی دانان و اساتید حرفه ای که سعی در ارائه تسلط خود به همراه بیان سنن گذشته دارند مشاهده می شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی آلبوم های ماندگار موسیقی سنتی بپردازیم همچنین میتوانید با دسترسی به آرشیو آهنگ شوتی بیس دار عربیما با سبک متفاوتی از موسیقی آشنا شوید...
به نظرتان لیست آلبوم های ماندگار موسیقی سنتی بعد از انقلاب که در این نوشته به آنها اشاره شده تا چه میزان به علایق شما از نغمه های موسیقی سنتی بعد از انقلاب شباهت دارد؟ خواندن این گزارش را از دست ندهید و بعد از مطالعه در مورد آن قضاوت کنید.
رکورد فروش ۳ میلیونی یک آلبوم سنتی
قسمتی از حافظه تاریخی عموم مردم در سال های دهه 60 و 70 را علیرضا افتخاری پر کرده که صدایش در آن سال ها بارها و بارها از رادیو و تلویزیون پخش می شد. او در سال 1374 آلبومی تحت عنوان «نیلوفرانه» روانه بازار کرد که با استقبال فوق العاده مردم روبرو شد.
فروش حدود 3 میلیون نسخه ای این آلبوم، رکوردی جاودانه را در تاریخ موسیقی ایران ثبت کرد. حتی محبوب ترین خوانندگان پاپ دهه 80 و 90 هم نتوانستند به به این آمار خیره کننده نزدیک شوند. این خواننده 57 ساله در آن سال موفق شد پس از اکبر گلپایگانی بار دیگر علاوه بر مخاطب خاص، توجه قشر عامه مردم را نیز به موسیقی سنتی جلب کند.
هشت آهنگ در این آلبوم وجود داشت که 3 تصنیف آن هنوز هم ورد زبان مردم کوچه و خیابان است. سراینده تمامی اشعار مرحوم قیصر امین پور بود که دکتر عباس خوشدل، آهنگساز و رهبر ارکستر بر روی آنها ملودی گذاشته بود. مرحوم جلال ذوالفنون به عنوان تکنواز سه تار از دیگر چهره های شاخص حاضر در این اثر جاودانه محسوب می شد.
در هوای تو (یارا یارا)، کوی بی نشان (صحرا صحرا دویده ام)، بهشت یاد (تو با منی اما من از خودم دورم) جزو «هیت» ترین کارهای آلبوم بودند.
رکورد فروش ۳ میلیونی یک آلبوم سنتی
قسمتی از حافظه تاریخی عموم مردم در سال های دهه 60 و 70 را علیرضا افتخاری پر کرده که صدایش در آن سال ها بارها و بارها از رادیو و تلویزیون پخش می شد. او در سال 1374 آلبومی تحت عنوان «نیلوفرانه» روانه بازار کرد که با استقبال فوق العاده مردم روبرو شد.
فروش حدود 3 میلیون نسخه ای این آلبوم، رکوردی جاودانه را در تاریخ موسیقی ایران ثبت کرد. حتی محبوب ترین خوانندگان پاپ دهه 80 و 90 هم نتوانستند به به این آمار خیره کننده نزدیک شوند. این خواننده 57 ساله در آن سال موفق شد پس از اکبر گلپایگانی بار دیگر علاوه بر مخاطب خاص، توجه قشر عامه مردم را نیز به موسیقی سنتی جلب کند.
هشت آهنگ در این آلبوم وجود داشت که 3 تصنیف آن هنوز هم ورد زبان مردم کوچه و خیابان است. سراینده تمامی اشعار مرحوم قیصر امین پور بود که دکتر عباس خوشدل، آهنگساز و رهبر ارکستر بر روی آنها ملودی گذاشته بود. مرحوم جلال ذوالفنون به عنوان تکنواز سه تار از دیگر چهره های شاخص حاضر در این اثر جاودانه محسوب می شد.
در هوای تو (یارا یارا)، کوی بی نشان (صحرا صحرا دویده ام)، بهشت یاد (تو با منی اما من از خودم دورم) جزو «هیت» ترین کارهای آلبوم بودند.
آلبومی برای عاشقان
کمتر عاشق شکست خورده ای را می توانید پیدا کنید که در غم فراق با یک آهنگ سنتی اشک برید اما صدای زنده یاد ایرج بسطامی در تصنیف زیبای «خانه بوی گل گرفت» چنین اتفاقی را رقم زد. «یک نفس با ما نشستی خانه بوی گل گرفت... خانه ات آباد که این ویرانه بوی گل گرفت... از پریشان گویی ام دیدی پریشان خاطرم... زلف خود را شانه کردی شانه بوی گل گرفت» این شعر زیبا و عاشقانه با آهنگسازی حسین پیرنیا را پس از انتشار در سال 1357 می توانستید از ضبط صوت ماشین های در حال حرکت بشنوید.
«واژه واژه تو را می نوئیسم» با شعری از مرحوم شیون فومنی دیگر کار پرمخاطب این آلبوم بود. این آلبوم در واقع همان «تحریر خیال» است که با اعمال کمی تغییرات و البته تعویض نام در سال 1387 منتشر شد.
کمتر عاشق شکست خورده ای را می توانید پیدا کنید که در غم فراق با یک آهنگ سنتی اشک برید اما صدای زنده یاد ایرج بسطامی در تصنیف زیبای «خانه بوی گل گرفت» چنین اتفاقی را رقم زد. «یک نفس با ما نشستی خانه بوی گل گرفت... خانه ات آباد که این ویرانه بوی گل گرفت... از پریشان گویی ام دیدی پریشان خاطرم... زلف خود را شانه کردی شانه بوی گل گرفت» این شعر زیبا و عاشقانه با آهنگسازی حسین پیرنیا را پس از انتشار در سال 1357 می توانستید از ضبط صوت ماشین های در حال حرکت بشنوید.
«واژه واژه تو را می نوئیسم» با شعری از مرحوم شیون فومنی دیگر کار پرمخاطب این آلبوم بود. این آلبوم در واقع همان «تحریر خیال» است که با اعمال کمی تغییرات و البته تعویض نام در سال 1387 منتشر شد.
بی شجریان به سر نمی شود
باز هم اثری ماندگار از همکاری نوابغ موسیقی ایران؛ حسین علیزاده، کیهان کلهر و شجریان بزرگ و کوچک در سال 1381 دوباره موسیقی سنتی را که کم کم در سایه پاپ قرار می گرفت به نقل محافل تبدیل کرد.
شعر «بی همگان به سر شود» مولانا با صدای استاد آواز ایران، زمزمه مردم و حتی کسانی شد که موسیقی سنتی را دنبال نمی کردند. این تصنیف به حدی با استقبال روبرو شد که خواننده های دیگر از جمله بزرگان موسیقی پاپ نیز به سراغ آن رفتند و آن را با آهنگسازی های متفاوت اجرا کردند. «دل دیوانه ام، دیوانه تر شی» این کار را حداقل یک بار شنیده اید؛ شعری از باباطاهر که با اجرای شجریان در دستگاه بیات ترک مورد توجه مردم قرار گرفت. نقل قول معروفی از فرانسیس فورد کوپولا، کارگردان مشهور سینما در وصف آکیرا کوروساوا وجود دارد. سازنده سه گانه «پدرخوانده» معتقد بود هر کارگردان بزرگ، تنها یک شاهکار در کارنامه خود دارد اما نابغه ژاپنی چندین شاهکار خلق حکرده است. این جمله درخصوص تیم شجریان، علیزاده و کلهر صدق می کند. «فریاد» در سال 1381 ابتدا در لندن روی سن رفت و سپس در قالب یک آلبوم روانه بازار شد. فریاد (خانه ام آتش گرفته است... آتشی جان سوز) شعری از مهدی اخوان ثالث بود که با استقبال مردم و تحسین منتقدان موسیقی مواجه شد. اشعاری از حافظ، سعدی و مولانا نیز در آلبوم وجود داشت که انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین، کاری غیرممکن است.
باز هم اثری ماندگار از همکاری نوابغ موسیقی ایران؛ حسین علیزاده، کیهان کلهر و شجریان بزرگ و کوچک در سال 1381 دوباره موسیقی سنتی را که کم کم در سایه پاپ قرار می گرفت به نقل محافل تبدیل کرد.
شعر «بی همگان به سر شود» مولانا با صدای استاد آواز ایران، زمزمه مردم و حتی کسانی شد که موسیقی سنتی را دنبال نمی کردند. این تصنیف به حدی با استقبال روبرو شد که خواننده های دیگر از جمله بزرگان موسیقی پاپ نیز به سراغ آن رفتند و آن را با آهنگسازی های متفاوت اجرا کردند. «دل دیوانه ام، دیوانه تر شی» این کار را حداقل یک بار شنیده اید؛ شعری از باباطاهر که با اجرای شجریان در دستگاه بیات ترک مورد توجه مردم قرار گرفت. نقل قول معروفی از فرانسیس فورد کوپولا، کارگردان مشهور سینما در وصف آکیرا کوروساوا وجود دارد. سازنده سه گانه «پدرخوانده» معتقد بود هر کارگردان بزرگ، تنها یک شاهکار در کارنامه خود دارد اما نابغه ژاپنی چندین شاهکار خلق حکرده است. این جمله درخصوص تیم شجریان، علیزاده و کلهر صدق می کند. «فریاد» در سال 1381 ابتدا در لندن روی سن رفت و سپس در قالب یک آلبوم روانه بازار شد. فریاد (خانه ام آتش گرفته است... آتشی جان سوز) شعری از مهدی اخوان ثالث بود که با استقبال مردم و تحسین منتقدان موسیقی مواجه شد. اشعاری از حافظ، سعدی و مولانا نیز در آلبوم وجود داشت که انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین، کاری غیرممکن است.
یاد ایام دهه ۷۰
بیراه نگفته ایم اگر شهرت رهی معیری را تا حد زیادی مدیون تصنیف و آواز شدن یکی از شعرهایش توسط محمدرضا شجریان بدانیم. «یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتم...» را حتی بچه های دهه 70 هم شنیده اند. یکی از ماندگارترین آثار استاد آواز که با آهنگسازی خودش نیز همراه بود. «به قربون خم زلف سیاهت» دیگر کاری بود که مورد توجه عموم قرار گرفت. بیشتر آثار شجریان با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو شده است ولی «یاد ایام» که در اوایل دهه هفتاد منتشر شد مثل یک بمب صدا کرد، تا حدی که بارها تجدید چاپ شد.
بیراه نگفته ایم اگر شهرت رهی معیری را تا حد زیادی مدیون تصنیف و آواز شدن یکی از شعرهایش توسط محمدرضا شجریان بدانیم. «یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتم...» را حتی بچه های دهه 70 هم شنیده اند. یکی از ماندگارترین آثار استاد آواز که با آهنگسازی خودش نیز همراه بود. «به قربون خم زلف سیاهت» دیگر کاری بود که مورد توجه عموم قرار گرفت. بیشتر آثار شجریان با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو شده است ولی «یاد ایام» که در اوایل دهه هفتاد منتشر شد مثل یک بمب صدا کرد، تا حدی که بارها تجدید چاپ شد.
گل پونه ای که پرپر شد
اگر اهل کتاب خواندن و شعربازی هم نباشید و آثار نیما یوشیخ را نخوانده باشید، «تو را من چشم را راهم» و «دیدمت در حریری ز مهتاب سرد و خاموش خفته بودی» را با صدای بسطامی شنیده اید.
آهنگسازی این آلبوم را نیز حسین پیرنیا برعهده داشت. البته نام آلبوم «رقص آشفته» است که به واسطه محبوبیت مثال زدنی آهنگ «گل پونه ها» بیشتر مردم آن را به اسم این آهنگ می شناسند. حیف که زلزله بم تواناترین خواننده مرد چپ کوک بعد از انقلاب را از مردم ایران و هنر این سرزمین گرفت.
مخاطب موسیقی سنتی هم که نباشید؛ عشق پاپ و صدای خواننده های این ور و آن ور آب را هم که داشته باشید، اگر از شما بخواهند یک اثر از ایرج بسطامی نام ببرید قطعا اولین چیزی که به ذهن شما می آید «گل پونه ها» است. آنجایی که این خواننده «من مانده ام تنهای تنها» را در بالاترین گام ممکن می خواند از ذهن هیچ کس پاک نخواهد شد. این اثر پس از مرگ دردناک او در زلزله بم بیشتر شنیده شد.
اگر اهل کتاب خواندن و شعربازی هم نباشید و آثار نیما یوشیخ را نخوانده باشید، «تو را من چشم را راهم» و «دیدمت در حریری ز مهتاب سرد و خاموش خفته بودی» را با صدای بسطامی شنیده اید.
آهنگسازی این آلبوم را نیز حسین پیرنیا برعهده داشت. البته نام آلبوم «رقص آشفته» است که به واسطه محبوبیت مثال زدنی آهنگ «گل پونه ها» بیشتر مردم آن را به اسم این آهنگ می شناسند. حیف که زلزله بم تواناترین خواننده مرد چپ کوک بعد از انقلاب را از مردم ایران و هنر این سرزمین گرفت.
مشاهده پست مشابه : مقایسه عکس های متفاوت بازیگران زن ایرانی
تاریخچه موسیقی ارف
9 مرحله برای نوشتن آهنگ های خود
تفاوت بین موسیقی باروک و کلاسیک
انواع ساز های موسیقی الکترونیک
ایده سرگرم کننده برای آموزش دینامیک در موسیقی
نکاتی در مورد چگونگی بهبود کیفیت صدای خود در حین آواز خواندن
نحوه توصیف ریتم در موسیقی
ایده درسی خلاقانه برای آموزش ملودی
درباره ی احکام موسیقی
چگونه موسیقی به بهبود بیماران قلبی عروقی کمک می کند
موسیقی با مغز ما چه میکند؟